mandag 25. august 2008

Om nattog og passkontroll

Ja folkens, da var vi pa plass i Budapest. Vi dro fra herlige Venezia i gar kveld, etter en dag pa stranden, sikkert den siste for i ar dessverre. Venezia var en helt fantastisk by som vi definitivt skal tilbake til. Veldig romantisk og deilig atmosfaere.

Turen hit i natt var en historie for seg selv. Vi var sa heldige at vi fikk egen sovekupe, og holdt oss vakne til naermere tolv for a oeke sjansene for a fa sove, siden vi ikke helt har fatt taket pa det a sove pa nattog enda. Vi leste litt (Silje leste, jeg skal ikke skryte pa meg det gitt), jeg strikket pa det som skal bli en lue som skal matche sokkene som jeg har stoppet pa siden jeg ikke vet hvordan jeg skal fa til helen (Anna og Mette, jeg trenger kurs i dette!!), og hoerte pa musikk. Da vi endelig sovnet, ble vi bratt vekket av passkontroll pa den Kroatiske (!!) grensen rundt to i natt. To stykker pa 15 min. Sovnet igjen, men tror dere ikke det var ny passkontroll da vi skulle ut av Kroatsia igjen? To stykker der og. En natt med fire passkontroller med andre ord. Tydelig at de skal ta igjen for at vi enda ikke har vaert gjennom passkontroller, hehe...

Vi bor pa et hotell rett ved stasjonen, og akkurat na sitter vi og venter pa at rommet vart skal bli klart. Planen for dagen er a dusje, og sa komme oss ned til byen og utforske. Vi blir her til onsdag, da gar turen videre til Praha. Ser ut som vi sloeyfer Koeben, og tar en relativt lang etappe rett hjem fra Praha pa loerdag/soendag.

Tusen takk for tips fra dere lesere, men det hadde vaert hyggelig a vite hvem som leser bloggen og legger igjen tips til oss :o)

Haper alt er bra hjemme! Kanskje noen kan gi oss en kjapp oversikt over medaljene i OL og hvem som tok de (norske altsa). Na skal jeg proeve a finne ut av dette pengesystemet i Ungarn.

Over og ut for na, bilder kommer neste gang (nar vi har noen andre enn troette tryner pa en kafe som ser ut som fjellstua pa en hvilken som helst norsk fjelltopp).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann! Var en stund siden jeg hadde vært inne her, så nå var det gøy med litt oppdatering! Ser ut som en herlig tur. Ser dere var en liten snartur innom Kroatia her en natt, jeg kom hjem fra Kroatia selv i går, etter å ha plasket rundt i Adriaterhavet en uke og vært på en mini-øyhpping-tur! Hoppet fra en øy til en annen:-) Herrrlig! Mye skriverier om ol her ser jeg, ol har gått meg hus forbi, øl derimot, det har jeg fått med meg. Men så en meget lang oppsummering i går kveld om hele ol, ble nesten rørt. Har visst vært noen fine greier. Kommer du snart hjem til Frogner? Savner Marte-min! Klem!

Anonym sa...

Hei og hopp!! Så dere har kommet fra til Budapest. En skikkelig fin by. Leie av golfbil på øya midt i elva anbefales. Ellers må dere være påpasselige hvis dere lar dere lokke av gode nattklubbtilbud. Flere har fått seg en skikkelig overraskelse når de skal dra fra nattklubben. Det som begynner med 10 € all included blir fort dyrt (ref artikkel i Aftenposten forrige uke). Dere får kose dere i Budapest, nyt byen, menneskene og maten med god drikke. Hilsen Kim :-) Mamma hilser også.

Anonym sa...

Hei! Det ser virkelig ut som om dere har det helt fantastisk! Gleder meg til å se dere når dere er tilbake! Klem Anette

Anonym sa...

OL-news: Norge kom på 21. plass sammenlagt. 3 gull (håndballjentene, tufte og andreas torkildsen i spyd) 5 sølv (alexander dahle oen i svømming, eirik verås larsen i kajakk, nina solem i taekwondo, kappgang og noe skytegreier) og 2 bronse (sara nordenstam i svømming og sprangridning lagkonkurranse).

Ellers kom Kina på førsteplass med hele 51 gull, 21 sølv og 28 bronse.

Nyt de siste dagene av ferien, så håper jeg at vi ikke treffes om så alt for lenge, klem :)

Anonym sa...

hæl: strikk hælen fram og tilbake i glattstrikk over halvparten av maskene midt bak. (Du skal altså bare ta halvparten av maskene og strikke fram og tilbke som om du skulle strikket et skjærf. resten av maskene driter du bare i så lenge, og hus å strikke annenhver omgang rett/vrang)
Srikk 6cm før du begynner med hælfellingen. fell på følgende måte (båndhæl) srikk rett til det gjenstår 7masker i den ene siden, snu og strikk vrang til det gjenstår 7 mskaer på den andre siden *snu og strikk til det står en maske igjen forran siste vending, ta en maske løs av, strikk neste maske rett og trekk den løse over. Snu og strikk vrang til det gjenstår en maske forran vendingen i den andre siden, strikk to masker vrang sammen. Gjenta fra * til alle sidemaskene er med.

Det er hva som står i "oppskriften" og hvis du ikke skjønner det, så får vi ta et lynkurs nåe du kommer hjem, da vettu

her i Ås er det slutt på båndtvangen, så Zhanty koser seg i massevis i skogen på dagen, og sover godt om natta. Jeg skal mest sansynlig ro lw2x neste år med Anniken. hurra.
Gleder meg til dere kommer hjem!

Anonym sa...

Lykke til med strikking av hæl... Skjerf er kanskje enklere på toget. Mammaklem