onsdag 27. august 2008

Praha vinner oest-kampen!

Vi tok en liten svipptur pa hytta vi...I forrige post skrev jeg om en snodig kafe vi spiste frokost pa i Budapest. Vi tok et bilde der, hvor vi ser skikkelig freshe og vakne ut, akkurat som pa hytta. Ehh... Sjekk furuveggen og symaskina i bakgrunen, det sa ut som en hvilkensomhelst bule pa hvilkensomhelst fjelltopp i heimen!

I tilfelle dere lurer pa hvordan vi ser ut na sa har dere et lite bilde her. Budapest var en veldig annerledes by enn noen av de andre byene vi har vaert i. Det kan hende vi begynner a bli litt mettet pa bylivet, men vi ble ikke like forelsket i Budapest som vi har blitt i de andre stedene vi har vaert. Byen baerer fortsatt litt preg av a vaere fra gamle oest, og vi hadde kanskje sett for oss "mer" av en by som har sa mye historie, at det kanskje skulle vaere enda mer synlig fra "gata", annet enn bygninger i seg selv. Kan hende vi burde tatt oss en tur pa et museum, men det fristet mye mer a bade de slitne kroppene vaser i tjuetusenargammelt vann og fa ro i skjela!

Vi var der i til sammen to dager, og brukte dem pa a vandre rundt, se pa bygninger og gater, tyrkisk bad (som foroevrig var straaalende deilig etter tre uker pa tur) og kino. Deilige avslappende dager som vi virkelig trengte med andre ord.
Kino i Budapest derimot. Det var noe for seg selv kan man si. Foerst ma vi bare bruke en liten setning pa a le av pengesystemet der nede - det er litt rart a forholde seg til at en kinobillett koster 3000! Dette gjaldt da for VIP-salen(e), og tilsvarer omtrent 100 norske kroner. For dette far man da kinobillett i denne vakre salen, alt man vil av popcorn og nachos, brus, oel, vin og champis - og er man sulten sa har de soeren meg buffet med mat der og! Droemmekino, noe jeg skal jobbe for a fa til i Oslo ogsa. (Na hoerer det med til historien at dette var sponsede saler, og at vi sa film i Audi-salen)
Na naermer det seg slutten for turen, men vi har tenkt a avslutte med stil i Praha. Etter en attetimers togtur kom vi hit i kveld, og har brukt kvelden pa a spise en av turens bedre middager (biff, hvitloek, poteter og oel), og vandret en liten tur pa jakt etter smagodt (som foroevrig ikke eksisterer utenfor norden virker det som...)
LillesoesterAnna: Jeg ma si vi foelte oss som noen veldig darlige husmoemner her vi satt og lestoe hel-oppskriften din som tidenes stoerste spoersmalstegn. Skjoenner du virkelig det du har skrevet, eller har du bare skrevet av oppskriften for a briefe med at du kan strikke hel? Vart strikkeselvbilde har i alle fall sunket mange hakk, og vi KREVER et visuellt kurs nar vi kommer hjem. Jeg lurer forresten ogsa pa nar og hvor mye jeg skal begynne a felle pa lua mi, den har 156 masker...

Godt a hoere at alle har det bra hjemme, vi begynner a se at turen naermer seg slutten, i dag bestilte vi plass pa nattoget fra Berlin til Malmo pa loerdag kveld. Vi har droppet Berlin, og drar direkte fra Praha pa loerdag ettermiddag, og sa blir det toget fra Malmo til Oslo pa sondag - haper de selger dagbladet pa stasjonen i Malmo, vi savner magasinet!

Mamma, vi lurer forresten pa en ting: hva heter de vindu-lem-greiene som er foran vinduene pa solveggen pa hytta? Vi kommer ikke pa ordet, og det har plaget oss siden Amsterdam, men vi har glemt a spoerre om det.


Hold fortet hjemme folkens, og be regnet dra et annet sted innen soendag - vi er fryktelig godt vant med fint vaer na, og vet ikke helt hvordan vi kommer til a reagere om vi kommer hjem til regnhoest - kanskje vi bare stikker avgarde igjen??

7 kommentarer:

Anonym sa...

haha, visuelt kurs skal bli! er ikke så imari vanskelig når man først prøvd! så ta det heeeeeelt med ro, dette årner seg, vettu :-P Må jo leve på de ytterst få husmorskills jeg har!

Har nettop hatt besøk av pappa (han kom hit for å donere en bakebolle, sånn stor med lokk, til en fattig student) han ba meg spørre deg om du vil være med han og Håkon på REM 4(?) sept. siden Knut (HAHAHHAHAH) da er med skolen på tur i fjellheimen og ikke kan bli med allikevel
Vel, ikke så mye annet på hjertet akkurat for augenblinken. de greiene på hytta heter vel lemmer,gjør de ikke? eller skodder eller noe? nei, nå bare gjetter jeg. haha

men nå er det leggetid for små (?) lillesøstre.

Anonym sa...

Jeg tror også de heter skodder. Og jeg vil (!!!) at du skal revolusjonere kinoNorge. Ser frem til dette! Finn sponsorer med fine firmanavn, da. Vil ikke ha en kinosal som heter Gilde eller Ikea.

Teller timene til du kommer hjem igjen, kjære kone! Det blir stort :-) Jeg har sofasurfere frem til tirsdag men så har jeg helt (!!!) fri for jeg sier nei til alle som spør.

Over og ut.

Smask!

(navnelinkting: bilde fra www.mycathatesyou.com)

Anonym sa...

Det heter skodder!! Hadde jeg vært dere hadde jeg kjøpt ullvangsokker ferdig strikka! Men lillesøster er jo en stor pedagog, så det er mulig hun greier å lære dere det!
Stå på videre, mammaklem

Marte sa...

Skodder ja, stemmer det. Vi trodde det het vindskier eller noe. Haha, vi finner pa mye rart as!

Angaende den bakebollen, sa har jeg faktisk fatt den selv da jeg var fattig student. Student i alle fall, men dog. Den havnet hjemme igjen, og na gar den videre til familiens neste fattige (?) student. Pass pa en den blir returnert slik at Hakon kan fa den nar han ogsa er fattig student da!

Og denne faren var, ma spoerre meg om dette gjennom deg, via bloggen? Hoert om sms far? Jeg skal ikke vaere misfornoyd med deg da pappa, saklart jeg vil vaere med dere pa konsert! Jeg skal ta pa meg Fullham-drakt og late som jeg er knut hele kvelden, hehe...

Angaende sokker mor, sa ma jeg jo ha sanne fine brune sokker med rosa prikker som din soester og min tante lager! Det skal nemlig matche den rosa boblejakka pa fjellfilmfestivalen (selvom jeg ma strikke dritfort nar jeg kommer hjem for a rekke det, hehe) ma du skjoenne.

KoneLinn, jeg har allerede planer! I Praha har de bar som er sponset av scweppes pa kinoen. Mye bedre enn Gilde og Ikea, som foroevrig ikke far vaere med pa leken, sammen med Grillstad og Plantasjen.

Siste hele dagen pa tur i morgen, da skal vi vaere turister og ta bilder, siden vi hadde sa darlig batteri pa kameraet i dag, og har brukt opp nesten all siste rest av feriekassa i Prahas butikker i dag.

Deilig med nett og pc pa hotellet sa vi slipper a trakke gatelangs etter nettkafe, neste gang skal jeg ha med pc!

God natt til alle kjente, ukjente og kjaere lesere :)

Anonym sa...

Kom hjem nå moldings. Vil høre om alt og alle pluss alt det du egentlig ikke tror jeg synes er interessant. Har blitt kompis med Erika i kjellern din. Vi går i samme klasse som forøvrig er en supersosial og trivelig klasse :D Sees på søndag!

elin sa...

Det med sokkene kan jeg jo selvfølgelig forstå!! Bakebollen får gå i arv, jeg hadde glemt at du også har fått den engang. Du må ikke være så streng med din far, husk han er en sart sjel! Lykke til med ferieinnspurten, gleder meg til å se dere igjen. Mammaklem

Anonym sa...

Den kinoen skal du og jeg besøke en gang også, Marte!

Og så må jeg få lære hvordan hælen strikkes også!